Madeira

  • Arthur

    Het is wel Xposten maar dit had ik ook al op het Portugal prikbord gevraagd.We gaan na heeeeeel lang Griekenland in mei op Madeira kijken, 2 weken in mei/juni hebben en al iets op het oog, waar moeten we beslist niet heen en waar wel en heb ik daar een auto nodig.

    En voor iedereen een gelukkig maar vooral gezond Nieuwjaar.

    Grz Arthur

  • Esther

    Wil je graag verblijven in een levendige omgeving dan moet je voor de hoofdstad Funchal kiezen. Alle andere plaatsen zijn stukken rustiger! Bedenk wel dat Funchal een echt drukke stad is met veel verkeer, smalle straten, eenrichtingverkeer en zeer slecht parkeren. Met een huurauto wordt dat lastig. Ik zou sowieso kiezen voor de zuidkant van het eiland omdat het noorden kouder is en minder zonnig en meer neerslag. Overigens kan het in mei en juni behoorlijk mistig zijn. Op hoogte (vanaf 500 meter) is het weer bijna altijd nevelig en vochtig, dus kies iets wat laag ligt. Aardige plaatsen om te verblijven aan de zuidkant zijn Canico, Canico de Baixo (ligt 2 km van elkaar) en Calheta. Het openbaar vervoer is in principe goed geregeld maar een huurauto is aan te bevelen. Je bent vrij om te gaan en je kan overal naar toe. Zeker als je wilt wandelen (Madeira is wandeleiland nr 1) dan is een auto een must. Van te voren reserveren is aan te raden aangezien er regelmatig tekorten zijn bij de verhuurbedrijven. Overigens is Madeira een eiland voor rustzoekers en natuurliefhebbers, verwacht geen uitgebreid uitgaansleven. Opvallend veel toeristen zijn 50+ of meer. Wil je meer gedetailleerde info en/of tips laat het even weten via deze pagina, ik kan je nog veel meer vertellen.

  • Arthur

    Bedankt voor je reactie , we gaan in mei 2 weken naar app Royal Orchid in Canico de Baxio. Een auto huren zat toch al in de planning, aangezien ik de Griekse rijstijl gewend ben en er met een huurauto in de vakantie en vroeger met de vrachtauto 30 jaar ben rond gereden lukt dat wel.

    Maar hoezo een tekort aan huurauto's toch niet in mei al?? dan moet ik dus op tijd via internet boeken en niet gaan handelen zoals ik dat normaal doe bij de locals. Je mag ook via de mail iets sturen als je wilt

    Grz Danka Arthur

  • Esther

    In 2007 hebben wij ook in Royal Orchid gelogeerd. Ik vond dit hotel gemiddeld, niet echt een uitschieter. 1-Kamerapp. was ruim maar ingericht met oud meubilair en oude keukeninventaris. Badkamer was ook wel aan een opknapbeurt toe. Overigens verschilde het wel per kamer, de ene kamer is beter dan de andere! Het mooie van Royal Orchid is het prachtige zeezicht.

    Wat betreft de voorraad huurauto's in mei/juni: nog geen hoogseizoen dus waarschijnlijk aanwezig. Tegenover Royal Orchid zit ook een autoverhuurbedrijf! Wij hebben div keren een auto gehuurd bij AutoJardim: vriendelijk personeel en duidelijk in wat wel en niet kan mbt verzekeringen. Wat mij betreft een aanrader. Kijk ook eens bij SunnyCars en HolidayCars, vaak aantrekkelijk prijzen bij een vroege boeking. In ieder geval veel plezier op Madeira!

  • lynn

    wij overwegen om eind april/begin mei naar Madeira te gaan….

    bestaat er ergens een mogelijkheid om op een strand(je) te liggen. En zodoende in zee te gaan?

    En een leuke boulevard om s avonds wat te slenteren enzo..?

  • Esther

    Als van je van strand houdt ga dan niet naar Madeira!! Het enigste zandstrand wat er is ligt in Calheta. Dit is overigens zeer klein, opgespoten en in de weekenden heel druk. Er zijn diverse plaatsen met keienstranden maar dit is niet echt comfortabel. In zee zwemmen kan bij een aantal hotels in Canico de Baixo, deze hebben vaak een eigen toegang tot zee. Op een leuke boulevard slenteren is bijna ook niet mogelijk op Madeira. Met uitzondering van de hoofdstad Funchal is er 's avonds in de kleine (bad)plaatsen weinig tot geen vertier en ook weinig boulevards.

    Wellicht is Madeira niet de juiste keuze. Bedenk ook nog eens dat Madeira niet altijd zonzeker is. Ik ben er div malen geweest en over het algemeen is het bewolkt met af en toe wat zon. Madeira is een eiland om te wandelen, tot rust te komen en van de natuur te genieten. Misschien is een Canarisch eiland een betere bestemming voor jullie.

  • helga

    Hallo esther,

    wij willen graag van 30 maart tm 6 april naar madeira.

    kun jij ons een hotel in funchal aanbevelen…….het hoeft niet superdeluxe te zijn.

    en zijn er dingen die je gezien “moet” hebben.

    graag lees ik van je.

    alvast bedankt, groetjes Helga

  • Esther

    Een goed hotel in Funchal kan ik je niet aanraden omdat ik nooit in Funchal heb gelogeerd. De reden daarvan is dat deze stad mij te druk is voor vakantie. Echter er zijn meer dan genoeg 4 en 5 sterren hotels. Kijk maar eens op de site van vakantiereiswijzer.nl. voor beoordelingen van andere reizigers. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Canico of Canico de Baixo. En ja, er zijn dingen die je gezien moet hebben. Als je gaat wandelen zal je veel natuurschoon zien en met een auto kom je op alle plekken. Wil je echt niets missen koop dan een goede reisgids van bv ANWB of Marco Polo (niet duurder dab 10 euro). Hierin staan zeker alle hoogtepunten beschreven, om deze nu op te noemen wordt wel erg veel. Ook zijn diverse wandelgidsen te koop (ANWB, Sunflower) met allerlei routes. Wil je meer weten lees ik het graag op deze site.

  • Liesbeth

    Kijk ook eens op onze website: www.hansenliesbeth.nl/madeira.html, voor wandelverhalen, autoroutes, tips en meer.

    Koop absoluut de Sunflower wegwijzer voor Madeira, te koop bij de beter gesorteerde boekhandel. Hierin staan leuke autoroutes en wandelingen beschreven en is bijna onmisbaar.