Autohuur Madeira

  • Bart Hogeweg

    Dit jaar voor het eerst naar Madeira, een 8-daagse reis geboekt incl. huurauto klasse A (zat bij de lastminuteboeking inbegrepen). Uit diverse artikelen over Madeira begrijp ik dat het op Madeira bochtig en vooral steil is. Ik ben een doorgewinterde kilometervreter en gewend flink door te kunnen rijden, ook bergop. Iemand beweerde in zijn Madeiraverslag dat het raadzaam is een auto met voldoende motorvermogen te huren om vlot de vele “ hobbels” te kunnen nemen. In mijn geval zou dat betekenen dat ik mijn gehuurde auto zou kunnen inwisselen voor een zwaardere (duurdere) klasse. Is er iemand die ervaring heeft met het rijden op Madeira en dan met name over de bochtige bergwegen?

  • Paula

    Hoi Bart,

    De allerlichtse auto is wellicht hier en daar wat lastig, maar in principe kan het wel.

    Als je weer in Nederland bent zul je merken dat je heeeeeel erg goed bent in optrekken vanaf een heuvel.

    Let vooral op als je de snelweg oprijdt, de invoegstroken zijn er kort, als in bijna geen invoegstrook. Dus meestal moet je stilstaan en je moment kiezen.

    Overigens zijn er inmiddels aardig wat snelwegen en is het veel leuker om de kleine weggetjes te nemen. Maar die zijn inderdaad vaak vrij stijl en bochtig. Een goede kaart is een uitkomst!

    Voorzichtig aan doen is zeker het devies. De wegen op Madeira zijn absoluut niet te vergelijken met die van Nederland.

    Veel plezier! Wanneer ga je trouwens, wij gaan weer een weekje in oktober, van de 11e tot de 18e

  • Sabine Reyserhove

    Hoi Bart en Paula,

    Alles kan met de lichtste wagen… maar dan wel vaak in 1ste versnelling :S

    Normaal rij ik op Madeira rond met een Peugeot 307 SW diesel, en dat is maar net voldoende. Ook met zo'n wagen gebeurt het dat er moet teruggeschakeld worden naar 2de versnelling.

    In augustus waren er echter geen peugeots meer voorradig.

    Als alternatief kreeg ik een Renault Clio 1.2 benzine… met slechts 300 km op de teller.

    Na 1 dag hadden we het al gehad. Bij het bergop rijden vanuit Ribeira Brava naar de Encumeada pas (net geen 1000 meter hoog) heb ik meer in eerste versnelling moeten rijden dan iets anders. Ook op de snelweg moest ik vaak naar 2de terugschakelen om aan 50 per uur en in hoog toerental bergop te karren.

    De wagen de dag daarop teruggebracht en een volwaardig alternatief geëist voor de Peugeot. Ik zag het gewoonweg niet zitten om met die Clio de hoogste bergen te bezoeken (Areeiro en Ruivo). Toen kregen we een Seat Cordoba 1.5 diesel. Dat was al stukken beter en lijkt me echt wel het minimum.

    Maak je evenwel geen illusies. Op de binnenwegen zal je (mede door de vele bochten) zelden de 70 per uur kunnen halen.

    Op de snelweg daarentegen is 100 à 120 haalbaar.

  • wivina

    Bart,

    Nog steeds DOM en je SUB lekker uit de bocht laten vliegen?

    Wivina.

  • piet

    Bart,

    Wij zijn inmiddels driemaal op madeira geweest en hebben iedere keer een auto in de lichtste klasse gehuurd. De eerste keer hadden we een corsa, de 2e keer een renault moudus en de laatste keer een Mitshibutsi colt. Heel af en toe moest ik terugschakelen naar de 1 maar merendeel kon ik in de 2 naar boven zelfs op de steilste weggetjes. Het is daar heerlijk rijden en je het echt geen zware auto nodig. Wat dacht je van de bevolking daar, zij verdienen niet zoveel en kunnen zich dus ook geen dure auto veroorloven, velen rijden rond in een lichtere auto.

    veel plezier groet Piet.

  • Bart Hogeweg

    Beste Piet,

    Inmiddels alweer een week terug: mijn God wat een mooi eiland, echt een aanrader, alhoewel: niet allemaal tegelijk graag. Ik heb bij aankomst op het vliegveld toch meteen maar een “upgrade” geregeld (bij Sixt) en kreeg een splinternieuwe Seat Ibiza 1400 turbodiesel mee. Probleemloos de steilste hellingen en straatjes op. We hebben genoten en gaan zeker weer terug.

    Groet,

    Bart

  • piet

    Hoi Bart,

    Heb je alweer geboekt??

    Wij gaan dit jaar wederom twee keer en over drie weken is de eerste keer. Heb nu een auto gehuurd via car del mar, voor 2 weken. zoek nog een auto voor in september.

    gr Piet