Rijden op Madeira

  • Bart Hogeweg

    Voor mensen die nog twijfels hebben over rijden op Madeira: pas je gewoon aan aan de lokale bevolking, die overigens niet zo opgefokt zijn als Nederlandse verkeersdeelnemers. Enkele zaken die me opvielen tijdens het rijden op Madeira: in veel tunnels is inhalen toegestaan (dat zou in Nederland onbestaanbaar zijn), opritten naar de Via Rapida (de autosnelweg langs de zuidkust) zijn eigenlijk meer invoegplaatsen, er is geen ruimte om vaart te maken, maar iedereen wacht daar gewoon tot er ruimte is om de weg op te rijden. Als er dichte mist hangt worden de alarmknipperlichten aangezet. In eerste instantie dacht ik in een file te belanden, maar dat is, met uitzondering van het centrum van Funchal een curiositeit op Madeira. Als het regent (en het regende hard toen wij er waren), wees dan bedacht op stenen op de weg, die van de rotswanden op de weg vallen.Een absolute aanrader om met de auto te doen: de oude kustweg van Sao Vincente via Seixal naar Porto Moniz, maar eigenlijk is het hele eiland prachtig om overheen te rijden. Parkeren in de parkeergarages in Funchal vond ik in vergelijking met Nederlandse parkeergarages goedkoop. De wegen op Madeira zijn smal, zeer bochtig en zeer steil: veel schakelen en sturen dus en 30 tot 40 km per uur is (met uitzondering van de Via Rapida) wel zo'n beetje het maximum. Maar het eiland is niet bijzonder groot, de wegen verkeren over het algemeen in goede staat (naar mijn mening hebben ze op Madeira heel goed de EU - subsidiepot weten te vinden en dat geld goed besteed) en je bent op vakantie, dus geniet, je zult niet van de weg gedrukt of getoeterd worden. De benzine en diesel zijn goedkoper dan in Nederland.

    In oktober betaalde ik voor een liter diesel 93 cent. Voor iedereen die nog gaat: een hele fijne vakantie !!

  • peter

    ja, klopt allemaal, en nog een groot verschil met het vasteland van europa: bergopgaand vereer heeft hier geen voorrang. Het bergafgaandverkeer wel. Eigenlijk ook logsch: het is gemakkelijker om je ach terut langzaam met de voet op de rem naar beneden te laten zakken dan met rokende koppeling achteruit weer omhoog te rijden…

    En wat Bart schreef klopt ook als het over agvressie gaat: mensen nemen wat meer tijd als ze zien dat je toerist bent en nog niet zo bedreven in het Madeirense rijden…