Wonen in Madeira

  • Christiaan

    Hoi:

    Ik ben van Antwerpen. Ik zou binnen de twee jaar in Madeira willen gaan wonen, voor altijd. Maar ik weet niet hoe dit alles te regelen. Ik heb er geen immobiliën kantoren gezien om huurprijzen te zien. Ja ik zou er een huis of een appartement willen huren. En hoe het dan moet met m'n pensioen en de belastingen, etc… Ik heb me laten vertellen dat in de Europese Unie landen, dus ook Madeira, dat men dan slechts in één land belastingen moet betalen.Maar ik vraag me dan toch af of dit aan het vaderland is of het land waar men definitief woont.

    Ik weet wel dat de meeste lezers onder jullie, Nederlanders zijn, maar misschien weet U toch hoe het in elkaar zit voor me als Vlaming (Belg).

    Bedankt

    Mvg

    Christiaan

  • Bart

    Beste Christiaan,

    Wellicht heb je hier wat aan:

    http://www.emigratiewijzer.nl/N_frame.html?http://www.emigratiewijzer.nl/

    Voor wat betreft belasting betalen, daar weet ik niet genoeg van, ik zal daar nog eens naar zoeken ook.

    Zoals je weet wonen veel Nederlanders net over de grens in Belgie ( vaak zijn dat “ belastingvluchtelingen”), maar werken zij wel in Nederland. Inderdaad krijg je ook te maken met ziektekostenverzekering, pensioenopbouw e.d.

    Normaal gesproken zul je belasting betalen in het land waar je woont, maar wellicht dat daar uitzonderingen op zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Bart.

  • Bart

    Beste Christiaan,

    Nog wat info gevonden op de site van de Nederlandse belastingdienst, t zal in Belgie niet anders zijn, denk ik, aangezien het emigratie binnen de EU betreft.

    www.belastingdienst.nl

    Bent u na emigratie nog belastingplichtig in Nederland?

    Ook na emigratie is het mogelijk dat u nog steeds belastingplichtig bent in Nederland. U bent dan een zogenoemde buitenlandse belastingplichtige.

    Er is sprake van buitenlandse belastingplicht als u na uw emigratie inkomsten geniet waarover Nederland op grond van nationale regelingen het recht heeft belastingen te heffen. Dit nationale heffingsrecht kan worden beperkt door de toepassing van internationale regelingen, zoals belastingverdragen. Voorbeelden van dergelijke inkomsten zijn:

    * inkomsten uit een dienstbetrekking in Nederland;

    * pensioen- of socialeverzekeringsuitkeringen die u vanuit Nederland ontvangt;

    * inkomsten uit onroerende zaken die u in Nederland bezit.

    Voorbeeld

    U bent naar Duitsland geëmigreerd, maar u blijft in Nederland in dienstbetrekking werken. Dagelijks reist u van uw woonplaats in Duitsland naar uw werk in Nederland. Op grond van het verdrag tussen Nederland en Duitsland ter voorkoming van dubbele belastingen, heeft Nederland het recht belastingen te heffen over het loon dat u van uw werkgever ontvangt. U bent dan buitenlands belastingplichtig.

    Om te kunnen beoordelen of u na emigratie buitenlands belastingplichtig bent, is het dus van belang of u nog inkomsten vanuit Nederland geniet, waarover Nederland op grond van de Wet IB 2001 het recht heeft belasting te heffen. Dit nationale heffingsrecht kan worden beperkt als er een belastingverdrag van toepassing is.

    Groet,

    Bart.