snorkelen omgeving Garajou

  • Vera Droesbeke

    Hallo,

    Is er iemand die me kan helpen?

    Is er in de omgeving van Garajou de mogelijkheid tot vrij snorkelen?

    Kan je met de wagen er geraken en via het strand dit op je eentje doen, of moet dit via een bepaalde duikschool gebeuren?

    Of moeten wij daarvoor een boot nemen?

    Het is moeilijk de juiste informatie te vinden via het internet, vandaar mijn vraag tot jullie?

    Alvast bedankt voor het eventueel reageren.

    Vera

  • Esther

    Vergeet het woord ‘strand’, dit is niet aanwezig op Madeira (m.u.v. 100 meter opgespoten zand bij Calheta). Dit betekent dat het lang niet altijd mogelijk is om zomaar de zee in te gaan. Wel zijn er diverse keienstranden die redelijk goed toegangelijk zijn. In de buurt van Garajau ligt Canico de Baixo. Daar is zeker 1 keienstrand waar je kunt snorkelen. Ook is het zo dat vele hotels 1 of meerdere prive toegangen hebben tot de zee.

    Ik hoop overigens niet dat je denkt dat Madeira een uitgesproken zon- en zee- en strandvakantie bestemming is. Madeira is voor de natuur en wandelliefhebber uitermate geschikt. Wellicht kan je beter naar zoiets als de Canarische Eilanden…

  • Vera Droesbeke

    Dag Esther,

    Bedankt voor je vlugge reactie. Wees gerust, snorkelen is maar een heel klein onderdeel van ons weekje Madeira.

    Ik zou je graag onze plannen vertellen. Misschien kan je ons laten weten of we op onze dagtochten niet te veel hooi op onze vork nemen qua tijdsdruk. Alles hangt natuurlijk af van wat we daar allemaal ter plekke zullen doen.

    We vertrekken altijd tussen 8 en 9 uur ’s morgens. Het is niet de bedoeling om elk dorpje op zichzelf te bezichtigen. Zou wel graag, maar gezien dit de eerste keer Madeira is, hebben we geen besef van tijd. Heb ergens gelezen dat je moet rekenen om 30 km /uur te kunnen rijden. We stoppen meestal veel om foto’s te nemen, zodat we nog lang na de reis verder kunnen genieten van al het moois dat we gezien hebben.

    Mogelijke dagtochten zijn:

    1. Funchal – Boca da Encumeada, (klein stukje wandelen richting Folhadal) – Sao Vicente – Ribeira da Janela – Porto Moniz – wandeling van Lamaceiros naar de Ribeira da Janela (vermoedelijke niet de gehele wandeling). Vervolgens terug via Rabaçal en indien nog voldoende tijd er nog de wandeling naar de 25 fonteinen en de Risco waterval maken. Afhankelijk van het uur terug via de Boca da Encumeada of via Calheta richting Funchal.

    2. Funchal – Pico do Arieiro (genieten van de uitzichten, geen wandeling, heb teveel hoogtevrees), terug naar Ribeiro Frio om daar een korte wandeling te maken naar het uitzichtpunt Balcoes. Terug wandelen en verder rijden richting Faial, Santana, Sao Jorge, etc. tot Sao Vicente. Bedoeling is om van de natuur te genieten, af te wijken van de kustweg om de binnenweggetjes te doen, en sommige dorpjes te verkennen. Als we Sao Vicente bereiken zal het afhangen van hoe laat het is. Bij nog voldoende tijd keren we via dezelfde weg terug om dan beneden Santana, nog wat meer binnenwegen te verkennen en zo terug naar Funchal te rijden waar we logeren. Indien te weinig tijd via Boca da Encumeada terug naar Funchal.

    3. Funchal – Curral das Freiras – Estreito da Camara de Lobos – Jardim da Serra – Ribeira Funda – etc -

    Ribeira Brava – Camara de Lobos – Funchal.

    4. Funchal – Camacha – Portela – Sao Roque do Faial – Porto da Cruz – Ponta de Sao Lourenço – Machico – Caniço de Baixo (waar we eventueel wat zouden willen vertoeven om wat te snorkelen) - Funchal

    5. Funchal - Calheta – Prazeres - Paul do Mar – Jardim do Mar - Faja da Ovelha - en naargelang de tijd nog verder of terugkeren naar Funchal, aangezien het ons een bochtige weg lijkt dat veel tijd in beslag zou kunnen nemen.

    Dit is het ongeveer. Kan je ons eventueel wat tips geven wat we beter niet zouden doen of wat we beter wel zouden doen?

    N.B. Is het waar dat richting Estreito da Camara de Lobos het gevaarlijk kan zijn voor toeristen?

    Hartelijk dank voor mogelijke reactie;

    Vriendelijke groeten,

    Vera

  • Esther

    Vera, je bent nogal wat van plan!! Het is inderdaad zo dat je maximaal 25-30 km per uur kan afleggen ivm het vele klimmen, dalen en (haarspeld)bochten. De enigste weg waar je harder kan rijden is de snelweg 101/106 lopend vanaf Machico naar Ribeira Brava. Ik heb de landkaart van Madeira er bij moet pakken om je routes te bekijken. Hierb ij wat op- en aanmerkingen:

    1. De kortste weg van Funchal naar Porto Moniz bedraagt 75 km. Uitgaande van 30 km/uur is een enkele reis al 2,5 uur rijden zonder tussenstops.De wandeling naar de 25 fonteinen en de Risco waterval duurt ongeveer 3,5 uur. Bedenk wel dat de weg terug naar je auto behoorlijk steil en lang is. Er rijdt overigens wel een busje dat je weer naar boven kan brengen.

    2. Ook weer een lange rit. Je kan deze dagtocht beter in twee delen doen.

    3+4+5 Zie punt 2.

    Ik denk dat je plannen een beetje te ambitieus zijn, zeker als je regelmatige stops wilt maken. Ik zou 1 of 2 bezienswaardigen per dag inplannen en dan wel 2 die dicht bij elkaar liggen.

    Onderstaand zijn de hoogtepunten:

    - Cabo Girao

    - Ponta de Sao Lourenco (ook geschikt voor een wandeling)

    - Encumeada

    - Pico do Ariero

    - Porto Moniz

    - Santana (vond ik zelf een teleurstelling)

    - Grutas bij Sao Vicente

    - Ribeiro Frio (eenvoudige vlakke wandeling)

    - Monte

    - Jardim Botanico

    - Curral das Freiras (ook een teleurstelling, de rit ernaar toe is wel leuk)

    Niet onbelangrijk: op de weg naar Boca da Encumeada en op de hoogvlakte Paul da Serra hangt vaak een zeer dichte mist wat autorijden onmogelijk maakt.

    Wat betreft Camara de Lobos: het schijnt zo te zijn, maar ik heb vanwege de verhalen deze plaats niet bezocht. In mijn reisgidsen wordt melding gemaakt van zakkenrollers en bedelende kinderen. Ook het uitkijkpunt Pico da Torre is een plek waar al dikwijls toeristen zijn overvallen.

    Kortom, er is genoeg te zien en te beleven op Madeira. Neem de tijd, doe rustig aan, het is tenslotte vakantie. En het is ook heerlijk om 's middags nog een paar uurtjes aan het zwembad te vertoeven.

    Als je de exacte rijafstanden wilt weten, kijk eens op viamichelin.nl. Je kan dan vrijwel alle routes uitstippelen.

    Wanneer gaan jullie overigens weg?? Deze vraag ivm het weer. In de wintermaanden kan het weer lelijk uitpakken met veel neerslag. Ik hoor graag nog wat van je.

    Groet,

    Esther