weer in september en wandelingen?

  • kittyeijnde@hotmail.com

    hallo

    in september ga ik voor de eerste keer naar madeira vooral de natuur lijkt met erg mooi daar maar wat

    voor weer kan ik ongeveer verwachten rond die tijd? ik verblijf 2 weken in hotel porto mare ik wil graag verschillende wandelingen maken

    afgewisseld met een dagje bij het zwembad als het weer het toelaat. waar kan ik het beste de wandelingen boeken in nederland of daar?

    en misschien nog andere tips die mooi zijn om te doen behalve wandelen?

    alvast bedankt

  • Esther

    Het weer in september is over het algemeen aangenaam. De keren dat ik op Madeira was in september heb ik helaas niet veel zonuren gezien. De temperatuur kwam niet boven de 25 graden uit, ook ivm het ontbreken van de zon. Overigens was dit wel prima wandelweer. Een buitje komt altijd wel een keer voor.

    Wat betreft de wandelingen: kijk eens op de madeira startpagina onder ‘Wandelen op Madeira’. Voor alle andere tips: koop een reisgids, bv ANWB extra. Compacte gids met veel informatie voor ongeveer 7,50 euro en inclusief kaart. Wil je echt veel wandelen koop dan de Sunflower wandelgids of de ANWB wandelgids.

  • Liesbeth

    Wij gingen meestal in september naar Madeira en hebben altijd nog prima weer gehad, zéker om te wandelen.

    De Sunflower Wegwijzer voor Madeira is een echte aanrader; hierin staan ook autotochten beschreven die de moeite waard zijn.

    Neem eens een kijkje op onze site voor verhalen over wandelingen: http://www.hansenliesbeth.nl/madeira.html

    En als je vragen hebt, stuur gerust een mailtje.

    Groeten, Liesbeth

  • Bart

    Wij zijn in oktober op Madeira geweest, en in de stromende regen naar de Pico Ruivo gewandeld. Ik geniet er nog steeds van na !! Terug in Santana kwam er een halve liter water uit onze wandelschoenen, maar, terwijl het boven in de bergen nog steeds stortregende, zaten wij in Santana alweer op een zonovergoten terras aan de koffie. Ga naar Madeira, je zult er geen spijt van krijgen, sterker nog, groot kans dat je er verliefd op wordt en last but not least: je kunt nu, na de catastrofe op Madeira de bewoners geen grotere dienst bewijzen dan daar je geld uit te geven en ze zo te helpen de boel weer op de rails te krijgen. Alvast een goede reis en een fijne vakantie.

    Groet,

    Bart.

  • Marlies

    Hallo,

    Ik heb goede ervaringen met georganiseerde trips via Madeira Seekers. Ze komen eventueel bij je langs in het hotel om je plannen voor wandelingen en excursies door te nemen. Voor een schappelijke prijs wordt je opgehaald in je hotel en kun je mee met een excursie of wandeling met gids. Wandelen op Madeira is geweldig en verder is er veel te zien en te doen. Ik verbaas me er nog steeds over dat Madeira als een eiland voor ouderen bekend staat.

    Veel plezier met de voorbereidingen.

    Groetjes, Marlies

  • kittyeijnde@hotmail.com

    bedankt voor de reacties.het is natuurlijk verschikkelijk wat er gebeurd is na de storm maar dat weerhoudt mij niet om te gaan. het lijkt me een prachtig eiland om te zien. nu nog even kiezen welke wandeligen ik ga doen maar ik heb nog even de tijd

    groetjes kitty

  • Bart

    Nog even, (ik kan het niet laten, sorry, van Madeira word ik enthousiast :)-D

    Zoals Liesbeth al opmerkt: de Sunflowergids is een echte aanrader en wandelen met een organisatie en/of gids kan natuurlijk, maar is geen must. Je kunt heel goed zelf een wandeling uitkiezen, in de wandelgids wordt ook de lengte, tijdsduur en moeilijkheidsgraad aangegeven, voor ieder niveau is er genoeg keus. Ik heb ook veel gebruik gemaakt van de Kompasskaart Wandern Madeira 1:50000, verkrijgbaar in de betere reisboekenwinkel. De kaart is gedetailleerd genoeg om mee te wandelen maar ik heb hem ook gebruikt voor onze autotochten.

    Groet,

    Bart

  • Paula

    Hoi Kitty,

    Ik ga ook nog maar even een duit in het zakje doen. Ik hoor dat iedereen je boeken aanraadt die je zou kunnen kopen. Ik hoor echter niemand iets zeggen over de gevaren van het wandelen op Madeira. Het wordt sterk afgeraden om zonder deskundige begeleiding te gaan wandelen en al helemaal om alleen te gaan wandelen.

    Madeira heeft een zogenaamd microklimaat. Dit betekent dat het soms bijvoorbeeld de hele dag zonnig en warm is in Funchal, terwijl het enkele kilometers verderop kan regenen.

    Je hebt inmiddels het gevolg van extreme regenval gezien. Maar ook minder extreme regenval heeft bepaalde gevolgen die de gidsen weten. Zij kennen allen ins en outs van bepaalde wandelingen. De gevolgen die bepaalde soorten van weer kunnen hebben. Het kan bijvoorbeeld ook voorkomen dat je ineens in de wolken loopt en geen hand meer voor ogen ziet.

    Ik sluit me dan ook aan bij de raad van hen die zeggen dat je beter georganiseerde wandelingen kan maken, zeker als het om de wat moeilijker wandelingen gaat.

    En als je al alleen (of zonder begeleiding) gaat wandelen, maak dan bekend aan het hotel welke wandeling je gaat maken en wanneer je ongeveer verwacht terug te zijn. Zodat er in elk geval alarm kan worden geslagen als dingen niet volgens plan lopen.

    Sorry, dit is wellicht niet wat je wil horen maar voorzichtigheid is echt geboden. Overigens kan ik je ook een particuliere gids aanbevelen. Verder zijn er een aantal bekende organisaties die wandelingen organiseren.

    Veel plezier en doe voorzichtig!