snorkelen omgeving Garajou

  • Vera Droesbeke

    Dag Esther,

    We vertrekken op 17 mei, jammer genoeg maar voor een weekje. Zal zien of we eventueel nog een paar daagjes kunnen bij reserveren.

    De dagtochten die ik beschrijf lijken wel druk, maar we gaan zeker niet elk dorpje in mijn beschrijving te voet verkennen. Het is om een idee te geven welke richting we zouden rijden. Mogelijks worden er routes ingekort. Meestal rijden we even door die kleine dorpjes en zien we wel vlug of het ons bekoort om te stoppen, een terrasje te doen of om wat te eten. Soms rijden we ook door. We zien ter plekke, op het gevoel af. Dat is de reden dat we het ook graag met een motor doen, kwestie van gemakkelijke overal door te kunnen rijden en parkeerplaats te vinden. Met een wagen is dat niet altijd evident.

    We beseffen wel dat we niet bij alles kunnen stoppen maar we zijn het gewoon van veel te toeren. Hebben toch al een paar eilanden gedaan en we proberen toch altijd nog te blijven genieten zonder te jachtig bezig te zijn want dan is het niet meer zo leuk.

    Dat was de reden dat we dachten dat snorkelen er even tussen te nemen, kwestie van even te ontspannen.

    Aan de noordkust trekt me vooral de omgeving Porto da Cruz – Faial – Santana (niet het dorp zelf met zijn gekende toeristische huisjes) Zie liever de nog echt bewoonde huisjes die er veel minder verzorgd uitzien, maar authentieker zijn. Hopelijk komen we die wel tegen.

    Sao Jorge - Arco Sao Jorge - Boaventura, enz. lijken me ook heel mooi in de natuur te liggen.

    Via Sao Vicente naar Porto Moniz moet ook een belevenis zijn. Gaan we zeker doen. De wandelingen in Rabaçal zullen vermoedelijk niet dezelfde dag kunnen gedaan worden. Dacht ik al hoor, maar ik zou ze wel dolgraag willen doen. Een andere dag wellicht.

    Monte lijkt me mooi om even uitzicht te hebben op Funchal, maar van de tuinen heb ik al wat foto’s gezien op internet en ze leken mij toch nog niet natuurlijk genoeg voor mij. Misschien vergis ik me wel, maar ik dacht. Ooit komen we wel nog terug op Madeira en dan kunnen we de tuinen nog altijd bezichtingen.. Kan je me soms inlichten? Heb je de kabelbaan en de tuinen nodig in Monte om uitzicht te hebben op de stad Funchal? Ik vermoed dat we met de motor wel kunnen rijden tot in Monte en zo verder of vergis ik me?

    Cabo Girao en omgeving doen we zeker aan.

    Curral das Freiras bezoeken we het dorpje zelf niet. Gaan we enkel heen voor het uitzicht

    Esther, kan jij me zeggen welke dorpjes jou het meest bekoorde, qua ligging, authenticiteit of weet ik veel? Tips zijn altijd welkom hoor. Dat is ook de reden waarom ik via jullie prikbord om wat hulp vraag. Jullie kennen het eiland al zo goed en op die manier kan ik het al wat beter inschatten en mijn plannen aanpassen. Vind het heel tof dat je me wil helpen daarbij.

    Kan je me soms ook laten weten? Klopt het dat de mist meestal pas na 10 uur opkomt en we dus vroeg moeten zijn op de hoger gelegen uitkijkpunten?

    Bedankt alvast voor je reactie Esther.

    Groetjes,

    Vera

  • Esther

    Vera,iIk zal proberen je dit weekeinde te antwoorden als ik voldoende tijd heb om nog wat tips te geven.

    Esther

  • Esther

    Vera, wat betreft de dorpjes kan ik je het volgende vertellen. De meeste plaatsen zijn schilderachtig maar wel vaak uitgestorven. Her en der kom je een terrasje tegen of restaurant. De hoofdstad Funchal is echter levendig met vele restaurants maar ook erg druk. Mij persoonlijk te druk, met vele smalle straatjes met eenrichting verkeer en parkeerproblemen. De grootste aantrekkingskracht van Madeira is het landschap: uitzichten op steile kusten, rotsformaties, donderende watervallen etc. Ik vond Cancio en Calheta een van de leukere plaatsen.

    Wat betreft het weer en de mist. In de hogergelegen gebieden kan het koud en mistig zijn. De mist kan rustig dagen lang blijven hangen. De Desertas kan je goed als barometer gebruiken gebruiken. Dit zijn 3 eilanden voor de zuidkust van Madeira. Als de eilanden heel dichtbij lijken te liggen moet je rekening houden met regen; hangen er wolken boven dan komt de wind uit het no - wat betekent dat het in het westen, noordwesten en zuidwesten van Madeira onbewolkt is, terwijl het oosten bewolkt kan zijn.

    Zijn de eilanden in nevel gehuld, dan is het zuiden bewolkt en in andere delen schijnt de zon. En zijn de Desertas helder en duidelijk te zien aan de horizon, dan is het westen vaak bewolkt, terwijl het in het zo, no en o helder is.

    Door de passaatwinden is het noorden van het eiland vaak veel bewolkter en regenachtiger dan het zuiden. Tussen november en mei zijn er vaak lagedrukgebieden die ook in het zuiden neerslag brengen. Dat heb je vast wel in het nieuws van gisteren gezien!! Enorme overstromingen en maar lieft 32 doden.

    De maand mei is denj ik een van de betere maanden om te gaan wat betreft de bloemenpracht. Ik ben zelf altijd in september geweest en dan is de natuur niet zo mooi meer als in het voorjaar.

    Ik zou zeggen geniet volop van je vakantie en laat nog eens weten hoe je Madeira vond. Misschien twee tips voor een volgende eilandvakantie: het Canarische La Palma (nog mooier dan Madeira) en het eiland Sao Miguel, behorend tot de Azoren (Portugal).

    Groet,

    Esther

  • Vera

    Dag Esther,

    Bedankt voor de tips.

    Ja, heb de beelden van Madeira gezien op TV. Ongelooflijk en al die doden. Verschrikkelijk. Wie verwacht dit nu op Madeira.

    Ja daar hebben we geen vat op hé, op al dat natuurgeweld.

    Vermoedelijk zal dit weer zijn weerslag hebben op al die levada's die daar zijn aangelegd en zullen we de gevolgen wellicht nog kunnen zien als we daar aankomen.

    Ik laat je zeker iets weten na onze reis.

    Mijn zus is reeds naar het Canarische eiland La Palma geweest en toen ik de foto's zag leek het me inderdaad een mooi eiland te zijn.

    Zullen het zeker ook eens doen.

    Nog een fijn weekend en tot tot hé Esther,

    Groetjes,

    Vera