orkaan zaterdag 27 Februari doorgeven aub!!!

  • Rick

    Aanstaande zaterdag 27 februari komt een nieuwe storm aan met orkaankracht.

    Dit is te checken met het programmaatje van http://www.grib.us/

    Gemiddelde windsnelheid tot 63.5 knopen!!! (windkracht 12)

    Uitschieters kunnen dus veel hoger zijn.

    Ik weet niet wie ik moet waarschuwen, daarom zet ik het hier maar neer.

    Graag doorgeven aan de personen die er wat mee kunnen.

  • Rick

    Verwachting is gelukkig al aardig afgezwakt.

    In ieder geval geen orkaankracht meer.

    Kan nog wel behoorlijk stormen op zaterdag en komende dinsdag.

  • Paula

    Hoi Rick, fijn dat je dit doorgeeft, maar ja, wat kunnen we er nou mee? Iemand die er vandaag naar toe is gegaan, had moeilijk kunnen annuleren. En Madeira heeft wel vaker een stormpje hoor.

    Wat er vorige week zaterdag is gebeurd was heel extreem, met name de hoeveelheid regen die gevallen is, er is in 8 uur net zoveel regen gevallen als anders in een maand! En het waaide wel, maar het stormde niet echt vorige week.

    Maar goed, je bedoeld het goed, dat begrijp ik wel.

    Overigens, als je googled op webcams Madeira, kun je zien op die bij de Marina, dat er dag en nacht gewerkt wordt om de boel op te ruimen en te herstellen. Ik las al ergens dat men verwacht dat er half maart niet veel van is terug te vinden. En het rare is, dat geloof ik ook nog. Het zijn echt heel hardwerkende mensen daar op Madeira.

    Mijn voorpret voor de vakantie, over 8 weken ga ik weer, was afgelopen week een stuk minder, eigenlijk helemaal weg, maar ik begin me er weer op te verheugen.

  • Rick

    Hoi Paula,

    Je moet je vakantie niet door deze uitwassen laten vergallen.

    Deze stormen zijn in deze regio uiterst zeldzaam. Al valt Madeira meer in de actieve weersystemen dan de Canarische eilanden.

    Wij waren eind november op Gran Canaria en daar hadden ze een week van te voren ook zeer zware overstromingen gehad (de zwaarste in 40 jaar) maar toen wij er een week later kwamen geen wolkje aan de lucht.

    Aangezien ik de Canarische eilanden als eventuele toekomstige domicilie zie, houd ik het weer in die regio af en toe in de gaten.

    Omdat ik zeezeiler ben kijk ik naar andere weerprogramma's dan buienradar.

    Ugrib gaf tot mijn schrik aan dat er een storm met windkracht 12 (en dat is zeer zeldzaam in die regio) recht op Madeira afstevende. (en dat na alle ellende die ze daar al over zich heen hebben gekregen)

    Ik wist niet beter dan mijn bevinding op deze site te plaatsen.

    Momenteel is de verwachting in windkracht afgenomen maar desalniettemin krijgen ze zaterdag (windkracht 8) en dinsdag (windkracht 9) twee flinke stormen over zich heen. Deze stormen hebben tot een waarschuwing geleid in Spanje. Met windstoten tot 160 km per uur en dat is aanzienlijk hoger dan windkracht 12!!!

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/6151688/__Spanje_verwacht_zware_storm__.html

    Mijn insteek was alleen dat ze daar gewaarschuwd werden voor deze weersverwachtingen.

    Fijne vakantie verder.

    Groetjes Rick