Wandelpaden open en veilig?

  • ingrid

    Ik wil graag in mei naar Madeira, vooral om wandelend van het eiland te genieten. Ik vraag me alleen af of de meeste wandelpaden in het binnenland inmiddels open/veilig zijn? Is iemand recent op Madeira geweest of kent iemand de huidige situatie op Madeira?

    Alvast bedankt voor jullie reactie

    ingrid

  • jannie

    Hallo Ingrid,

    11 april gaan wij voor de derde keer naar Madeira.

    Vorig jaar zijn wij 2 maanden op dit mooie eiland geweest.

    Nu helaas maar 12 dagen.

    Maar we gaan zeker weten weer en paar mooie wandelingen maken.

    Als we terug zijn zal ik via deze site laten weten hoe het gesteld is met de wandelpaden.

    Groetjes Jannie

  • Sabine

    Sommige wandelpaden zijn open (en nooit gesloten geweest)

    zoals bvb. de wandeling naar de Ribeira de Janela (nabij Porto Moniz), de wandelingen bij Rabacal, Sao Lourenco, van Pico do Areeiro naar Pico Ruivo, de kleine wandeling bij Balcoes

    Volgende wandelingen zijn momenteel nog gesloten (vooral door de beveiligingskabels die weggespoeld zijn) :

    - van Queimadas naar Calderao Verde

    - Van Encumeada naar het Folhadal

    - Van Ribeiro Frio naar Portela

  • Rudy

    Hallo,

    Wij vertrekken op 28/05/2010 naar Madeira om te wandelen.

    Kan iemand mij vertellen welke wandelingen er op dit ogenblik gesloten zijn op Madeira? (ANWB-wandelgids)?

    Vriendelijk bedankt.

    Rudy

  • Vera

    Zijn sinds gisteren terug van Madeira.

    Hebben prachtig weer gehad. Volgens de bewoners van Madeira abnormaal warm voor de tijd van het jaar. Madeira is heel groen. Het oude gedeelte van Funchal heeft zeker zijn charme.

    Vanop de Pico dos Barcelos heel ruim zicht op Funchal.

    Sommige levadawandelingen zoals reeds eerder vernoemd zeker te doen. Balcoes, de 25 fonteinen, Ribeiro de Janela helemaal niet moeilijk, ook voor mensen met hoogtevrees (waaronder ikzelf) geen enkel probleem. Zeker doen. Het hoort bij Madeira.

    Faial, Arco de Sao Jorge, Boaventura en zo verder richting Sao Vicente tot in Porto Monoz aanrader. Een van de mooiste routes met een wagen te doen.

    Santana, gekend voor zijn huisjes met stro, vooral de authentieke waar nog mensen in wonen vind je terug als je de oude weg naar Santana neemt (101). Toegekomen in Santana rij je links en op deze weg kom je ze zeker tegen.

    De wegen

    Funchal - Santana,

    Funchal - Ribeira Brava - Sao Vicente

    Boca da Encumeada - Paul da Serra - Porto Moniz

    behoren wat mij betreft tot de mooiste routes. Oostelijke kant hebben we niet kunnen doen.

    De zuiderkant is niet slecht maar kon mij toch wel minder bekoren. Calheta met zijn zandstrandje is goed voor zonnekloppers maar kan niet tippen aan de lieflijke dorpjes Jardim do Mar en Paul do Mar die wel heel pittoresk liggen. Leuk om door te wandelen. Prachtig zicht vanuit Jardim do Mar op Paul do Mar. De promenade langs de zee in Jardim do Mar ontgoochelde wel. Ze zijn wel bezig met dit dorpje te renoveren en dat komt wellicht wel goed.

    De wegen zijn overal heel goed berijdbaar, enkel in het Noorden voor Seixal kan je slechts een klein stukje de kustweg volgen, de rest gaat via de tunnels maar toch heel mooie streek.

    Madeira is heel goed meegevallen. De mensen moeten enorm gewerkt hebben om de schade na februari te herstellen. Je ziet op sommige plaatsen nog de ravage maar al bij al geen enkele hinder ondervonden.

    Kortom Madeira is zeker aan te raden. Mooie reis gehad.

    Groetjes,

    Vera