auto huren

  • Crepe

    Beste lezers, We hebben diverse berichten gelezen over het huren van een auto op Madeira. Ook wij gaan voor de eerste keer naar dit eiland (12 dagen, eind mei 2010). En eveneens willen we voor het eerst een auto huren in het buitenland.

    Maar nergens lees ik wat nu verstandig is: óf vooraf reserveren (dus in nederland al via internet een auto ‘bestellen’), óf bij aankomst ter plaatse een auto gaan huren. Wie kan ons van een goed advies voorzien ? En áls op het eiland naar een huurauto uitgekeken moet worden: wat is dan een redelijk betaalbare en betrouwbare maatschappij ? Want Herz en Avis lijken ons wel dure jongens……

  • Esther

    Indien je zekerheid wilt is vooraf reserveren aan te bevelen. Ter plekke kan ook en wellicht kan je dan nog wat aan de prijs trekken. De volgende verhuurbedrijven zijn aanwezig op de luchthaven: Auto Jardim, Avis, Hertz, Drive, Europcar en Rodavante. Vantevoren reserveren kan via Holiday Cars en Sunny Cars. Deze geven direct alle mogelijkheden en een prijsvergelijk. Wij hebben tot tweemaal goede ervaringen gehad met Auto Jardim. Sluit wel een SCDW verzekering af. Kost wat meer maar kan veel problemen voorkomen. Met deze verzekering sluit je het eigen risico uit. Doe je dit niet dan kan elk krasje (wat er misschien allang zat) in rekening worden gebracht!! Ook kom je veel watervallen en af en toe vallend gesteente tegen dus de kans op schade is wel degelijk aanwezig. Vanwege die watervallen zou ik geen cabrio huren. Bedenk je wel dat het in Funchal (en ook vele andere plaatsen) vaak zeer lastig te parkeren is. Indien je hotel voorzien is van een eigen parkeerplaats is er weinig aan de hand. Zeker in het centrum van Funchal is parkeren erg moeilijk en nooit gratis. Wij logeerden een aantal jaren terug in Canico de Baixo en zelfs daar was het zeer lastig om een plekje te vinden. We moesten soms wel een kilometer lopen naar ons hotel!! Maar dat mag de pret niet drukken want zonder huurauto mis je veel te veel van het mooie Madeira. Oh ja, je gaat waarschijnlijk net voor het hoogseizoen want deze periode kan problemen geven met de voorraad huurauto's… Iets om mee te nemen in je besluit. Veel plezier.

  • Bart

    Beste Crepe,

    Zie ook mijn bericht in de discussielijst van 11 oktober.

    Wij hebben destijds via Kras geboekt inclusief huurauto (Aparthotel Paul do Mar) en dat is bij mijn weten voordeliger dan zelf zoeken en boeken. Wij hebben zonder problemen op het vliegveld van Funchal een “ upgrade” kunnen maken naar een hogere verhuurcategorie omdat ik graag wat meer pk's wilde in het bergachtige terrein. Ik kreeg van Sixt (die zitten dus ook op het vliegveld) een splinternieuwe turbodiesel mee, fantastische week gehad.

    Rijden en parkeren op Madeira: t is maar wat je gewend bent. Betalen om te parkeren moet je in Nederland ook en er zijn voldoende parkeergarages en terreinen in Funchal, minder duur dan in Nederland. En wat verder lopen naar hotel e.d.: je bent op vakantie, je hebt de tijd, lopen is gezond en Madeira is mooi: ik zie het probleem niet. Waarom wil iedereen toch altijd de auto het liefst op de stoep voor de hotelingang parkeren? Dat doe je toch thuis ook niet?

    En rijden op Madeira: neem de tijd, geniet van de prachtige natuur (en de vele tunnels :D ), pas je aan, aan de lokale bevolking:

    Veel plezier. Madeira: je krijgt er geen spijt van !

    Groet,

    Bart

  • Esther

    Zoals Bart schreef is het inderdaad voordeliger om een complete pakketreis inclusief huurauto te boeken. Er zijn diverse aanbieders: Holland International, Arke, Sudtours etc. Je ANVR reisbureau kan je hierin adviseren. Wat betreft het eerder beschreven parkeerprobleem: wij vonden het ook niet erg om een stukje te moeten lopen. Maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen goed ter been is. Het was slechts een ‘waarschuwing’ vooraf.

  • adjvdw@hotmail.com

    Beste Esther en Bart, hartelijk dank voor jullie reactie. Maar eigenlijk ben ik niet erg wijzer geworden.

    Wij reizen n.l. NIET via een reisorganisatie, maar op verkregen Flying-Dutchman miles. Dat zijn punten die je vergaart tijdens de (vele) vluchten die voor werkzaamheden in het buitenland gedaan worden. En voor die werkzaamheden in het buitenland heb ik nog nooit een auto moeten huren.

    Dus ik wilde gewoon weten:

    heeft iemand ervaring met het verschil van huren ter plaatse óf vooraf via internet reserveren in Ned. En waqt is dan betrouwbaar. Groet. Crepe

  • De Beers

    Als je ter plekke huurt kan je eenvoudig een werkelijke prijsvergelijk maken en de maatschappijen een beetje tegen elkaar uit spelen. Zeker als je meteen op het vliegveld huurt of in een toeristenplaats want daar zijn altijd meerdere verhuurders, en vaak zitten ze nog in dezelfde straat ook. Als je een ‘goede deal’ weet te maken

    (bijv 10 of 14 dagen voor de prijs van een week; lukt vaak best als je laat merken dat je ‘het hele rijtje even af gaat’) koop dat wel even je eigen risico VOLLEDIG af (SCDW) om te voorkomen dat je achteraf toch nog een rekening gepresenteerd krijgt. De zekerheid dat je een auto vindt is natuurlijk kleiner als je op deze manier te werk gaat dan wanneer je vooraf boekt maar als je niet in het hoogseizoen gaat zal dat wel meevallen. En natuurlijk ‘unlimited milage’ vragen/eisen anders heb je ook nog kans dat je achteraf moet bijbetalen voor ‘meerkilometers’.

  • Sabine

    Huur gewoon op voorhand via Autoeurope. (Eventjes Googlen en je vindt ze zo).

    Net als Holiday autos zoeken ze naar de goedkoopste aanbieder van het moment.

    Indien nodig, kan je gratis annuleren tot de voorziene dag van aankomst, wat tegenwoordig handig kan zijn met een aswolk in de buurt.

    Je geniet ook van de laagste prijs garantie. Vind je achteraf toch nog een goedkopere aanbieding (met dezelfde voorwaarden), dan vul je een formuliertje in en het prijsverschil wordt terugbetaald.

    Ook interessant is het gratis telefoonnummer waar je altijd in het Nederlands terecht kunt bij vragen of problemen.

    Autoeurope biedt bij de wagens tevens een superCDW verzekering aan tegen een spotgoedkoop tarief (ca. 3euro/dag afhankelijk van het type wagen). Bij de autoverhuurbedrijven ter plaatse kost zo'n verzekering al gauw 12 à 14 euro per dag.

    Hou er dan wel rekening mee dat het autoverhuurbedrijf een borgsom blokkeert op je kredietkaart vanaf de aanvang van de huur tot de inlevering van de wagen.

  • Yvon

    Beste Crepe.

    Wij zijn net terug uit Madeira (16-5) en hadden van te voren een auto geboekt via Kras reizen. Op het vliegveld kregen we een Mitsubishi Colt aangeboden of een (duurdere) diesel met meer pk's. Wij hebben gewoon de Colt genomen en we waren er zeer tevreden over. We hebben veel gele weggetjes gereden , wel moesten we regelmatig terug naar de eerste versnelling in de vele haarspeldbochten, maar hard rijden is daar dan toch niet mogelijk. Wel hebben we een extra verzekering afgesloten voor eventuele extra schade.

    Je moet niet bang zijn voor steile wegen en diepe afgronden en zeker geen tunnelangst hebben :) Zoveel tunnels als daar zijn we nog nergens tegen gekomen. Wat ook erg leuk was….. een waterval waar je onderdoor moest rijden ( stukje kustweg tussen Ponta do Sol en Calheta ) een bijzondere ervaring :)

    Alvast een hele fijne vakantie , wij hebben er genoten !