dolfijnen

  • piet

    Wij gaan voor de vierde keer wederom naar Madeira.

    Iedere keer weer hebben wij het voornemen om de zee op te gaan om op zoek te gaan naar dolfijnen. Waar kunnen wij dit het beste doen. Wij zitten in Canico, Funchal ligt mij het meest voor de hand. Graag jullie reactie!!

  • Ties B

    Gewoon op je balkonnetje gaan zitten en dan heb je kans dat er zo een groep dolfijnen voorbij komt springen. Dat is ons wat ons vorig jaar is overkomen in hotel Tropcal in canico.

  • Bart

    Beste Piet,

    Loop naar de haven van Funchal. Er zijn meerdere bedrijven die met catamarans en boten “dolphin and whale watching” aanbieden. Goedkoop is het niet, maar je krijgt wel waar voor je geld. Niet alleen ben je al gauw een paar uur op zee ( ze doen echt hun best dolfijnen en walvissen te vinden, dat duurt de ene keer langer dan de andere keer), maar het is sowieso geweldig om Madeira vanaf het water te kunnen bekijken. Wij waren zo enthousiast over de eerste tocht die we gemaakt hadden met een catamaran (dolfijnen en walvissen gezien, gesnorkeld, Madeira vanaf het water bekeken), dat we dezelfde week nog een 2de keer gegaan zijn. Reken op ongeveer 30,00 euro per persoon, tickets worden overal langs de haven verkocht. Wij zijn (letterlijk) in zee gegaan met Sea Born (www.catamaran-seaborn.net). Nog een tip: doe je zwemkleding aan, je kunt op de catamarans heerlijk op de netten liggen of zitten en de zee onder je door zien glijden. Als je nog twijfelt: we hebben er foto's van, als je wilt kan ik je er een paar sturen.

    Groet,

    Bart.

  • Geralda

    Hallo Bart,

    Ik heb gelezen dat de zee meestal behoorlijk tekeer gaat. Is dat ook jouw ervaring? We hebben namelijk een dochter van 1,5 en ik weet niet of het verstandig is om zo'n boottocht te gaan maken.

    Groeten,

    Geralda

  • Bart

    Hallo Geralda,

    Wij zijn 2 x met een catamaran de zee op geweest. De eerste keer was de zee rustig, de boot deint dan wel op de golven, maar je kunt normaal aan de reling staan, op de netten zitten of liggen of rond lopen of op een bankje zitten. De tweede keer stond er meer wind en waren de golven ook aanzienlijk hoger. Wij werden op een gegeven moment dan ook door de bemanning gevraagd van de netten af te komen, omdat we al meerdere malen kletsnat waren geworden van de golven die over de boeg heen sloegen. Maar dat was dus op de plecht van het schip, waar de netten gespannen zijn en je de volle laag krijgt. Als je op het middengedeelte van het schip blijft is er niks aan de hand. Je kunt daar op bankjes zitten en evengoed genieten van de tocht. Als de zee te ruw is wordt er sowieso niet gevaren. Het is ook op Madeira: safety first. De bedrijven die deze tochten organiseren kunnen zich echt geen ongelukken permitteren, hebben professionele mensen in dienst en varen met zeewaardige boten die voorzien zijn van de vereiste beschermings- en reddingsmaterialen en moderne communicatie- en navigatiemiddelen. Uiteraard trek je zo'n kleintje een reddingsvest aan, hij of zij zal waarschijnlijk niet eens zonder reddingsvest mee mogen varen, terecht! De tocht is een belevenis, je zult er geen spijt van krijgen. Maar bovenal: gebruik je gezonde verstand: ga eerst eens kijken met welke boot je mee wilt (ik was onder de indruk van de grootte van de catamaran, het zijn echt enorm grote en stabiele boten), maar er zijn ook “gewone” boten waarmee dolfijnentochten gevaren worden. Volg je gevoel: heb je twijfels, doe het dan niet. Het moet vooral voor jullie plezier zijn en nergens anders voor ! De foto's op de volgende link geven je een indruk van de grootte van de catamarans:

    http://www.madeiracatamaran.com/

    Alvast een fijne vakantie, geniet ervan (met of zonder dolfijnen :-)

    Groet,

    Bart.