madeira wat een heerlijk eiland

  • sandrina

    Geweldig eiland. Maandag zijn we teruggekeerd uit dit heerlijke eiland. Ik was bang dat het een soort Sicilie was. Veel industrie en onaardige mensen met vreselijke rijstijl. Maar dat viel mij heel erg mee. Ik vind de mensen echt schatjes. Erg lief. Ze doen allemaal hun best en werken hard. Wij hebben zelfs sneeuw gehad. Komt niet veel voor volgens een eilandbewoner,maar je zag er af en toe bordjes met voorzichtig sneeuw. Dus het zal wel vaker voorkomen. Was wel vanaf 1400 meter dat we sneeuw hadden. Dus als je een tochtje maakt naar de vulkaan,kijk ajb eerst of je sneeuw op de toppen ziet. Vanaf Funchal wij zaten in het plaatsje ajuda en konden de bergtoppen zien waar sneeuw lag. Het is niet erg prettig om daar met de auto te rijden. Er was iemand die zijn handrem erop had gezet. vreselijk gevaarlijk want hij vloog alle kanten uit. Je moest echt stapvoets op je zomerbandjes rijden. Verder nog meer autotips

    In madeira zijn er zeer korte of geen uitvoegstroken. Schrik daar niet van als je voor het eerst met de auto rijdt. Probeer als het je een uitvoegstrook ziet om links te rijden,want dan geef je die mensen ook de ruimte om de weg op te komen. Men staat bij zo'n uitvoegstrook gewoon stil en moet dan snelheid maken.

    In de tunnels bijna op het einde vind je bordjes bovenaan staan. Dus kom je een tunnel uit en je ziet geen bordje dan hebt een bordje gemist die in de tunnel bovenaan stond.

    Kijk dus ook uit als je de bergen op gaat. Er zijn veel dode bochten. Wat wil zeggen als je een bocht gaat dan kan er een rotsblok staan en je dus niet gelijk ziet of er een auto tegemoet komt omdat het rotsblok er staat.

    Als je door tunnels gaat is het net of je door een grot rijdt. Het is een soort uitgebeiteld en het komt ook vaak voor dat je door het water moet.

    Bij Punto do Sol hebben we een keertje meegemaakt dat er een weg liep en een waterval we moesten met de auto door de waterval rijden. Was heel erg spannend.

    Als je niet een auto durft te rijden,kun je een taxi huren voor een halve dag of een dag. Het kost ongeveer 40 halve dag en 90 per dag.

    Ook kun je uiteraard excursie's boeken.

    In maart 2011 betaalde wij voor een boottochtje 47 euro retour naar Porto Santo. Deze vaart helaas niet elke dag op dezelfde tijd.

    Wij wilde vorige week vrijdag gaan,maar toen ging de boot weg vanaf 19 uur naar Porto Santo. Als je alleen maar een dagje wil gaan is dat natuurlijk moeilijk omdat je dan een hotel moet boeken in Porto Santo. We zijn toen zaterdag gegaan.

    De meeste boten gaan om 8 uur s'ochtends weg en vertrekken om 18 uur uit Porto Santo. Een fiets is erg duur om te huren in Porto Santo. Rond de 20 euro per dag. Een scooter kost rond de 30 euro per dag. Vanaf de boot van Porto Santo kun je een bus nemen naar het dorp. Kost 2.50 retour of 1.25 enkel. In het dorp vlakbij de bezinepomp waar de bus stopt zijn gele taxi's te zien. je zou eens kunnen vragen hoeveel het kost om een halve dag door het eiland te rijden. Want dat weet ik niet hoeveel dat is. Wij zijn naar het strand gegaan. Er is prachtig zandstrand,waar je zelfs naakt kan liggen. Zorg er wel voor dat je niet aanstoot gevend bent. Want volgens mij mag het officieel niet. Ik zou gewoon zo ver mogelijk van andere mensen gaan liggen. let wel op: Het strand heeft wel eb en vloed tijden. Dus ga zoveel mogelijk tegen de duinen aanliggen. Indien je een Ola vlag ziet. Ga daar eens eten. Echt heel goed eten voor een zeer schappelijk prijs.

  • annemie

    wat een leuk bericht en met leuke tips

    wij vertrekken 19 mei richting Madeira en we verheugen ons er op