weer

  • petra

    Hallo lezers van het priknord

    Wij zijn nog nooit op madeira geweest, maar volgende donderdag 26 mei gaan we het eiland bezoeken.

    Nu lees al een maandje de startpagina maar het weer komt daar niet boven de 19 graden uit.

    Hoe is het weer en wat kunnen we het beste meenemen voor onze vakantie want we hebben ook een auto gehuurd om het eiland te verkennen en wat wandlingen te maken. Wij verblijven in Funchal

    Groetjes Petra

  • Bart

    Hallo Petra,

    Die 19 graden is vast een langjarig gemiddelde. Het weer en de temperatuur zijn heerlijk op Madeira. Het is er nooit extreem koud, zelden erg heet. Je kunt volstaan met een regenjack, een fleecejas of fleecetrui of zoiets dergelijks. Laat je winterkleding gerust thuis (jassen, dikke truien, mutsen, dassen). De verschillen in temperatuur overdag en 's nachts zijn zeer klein, Madeira heeft een zacht klimaat. Regenen kan het er ook, maar zelden lang en ook per plaats en tijd verschillend, ondanks dat Madeira qua oppervlakte te vergelijken is met de provincie Utrecht. Ook mist komt voor, je bent immers midden in de Atlantische Oceaan, maar wij zaten in de zon op een terras aan de haven, terwijl het 200 meter hoger mistig was: ook hierbij grote verschillen op korte afstand. Hebben in de stromende regen gelopen naar de Pico Ruivo, terwijl 2 kilometer lager in Santana de hele middag de zon geschenen heeft: prachtige regenbogen gefotografeerd! Het noorden heeft de naam vochtiger (natter), en koeler te zijn dan de zuidkant, maar ook daar regent het niet constant, is het er niet koud en ook zeer zeker aan te bevelen om te bezoeken. Rijdt vooral de oude kustweg van Sao Vincente naar Porto Moniz ( in die richting, niet andersom i.v.m. eenrichtingsverkeer) en je snapt wat ik bedoel! Bereidt je voor op een vakantie op een ongekend mooi eiland, met vriendelijke mensen, normale prijzen en veel te doen en te zien, ook als het eens een keer regent!

    Veel plezier, fijn vakantie.

    Groet,

    Bart.

  • Albert

    Dag Petra en Bart,

    Wat leuk dat jullie op dezelfde dag gaan. Vertrek je ook om 6.55 uur? Voor mij ook de eerste keer. Zie voor het weer: www.weerplaza.nl/wereldweer/europa/portugal/aeroporto+da+madeira/5196

    Groet,

    Albert de Haan

    0182-501662 (Vlist bij Gouda)

  • ingrid H.

    Wij zijn 6x op Madeira geweest en zijn er nog steeds niet uitgekeken. Het is er echt Super. Jullie hebben gekozen voor Funchal. Dat is over het algemeen het warmste gedeelte van het eiland en er staat weinig wind. Het is wel een stad, dus wat drukker als de rest van het eiland. Als je meer info wilt kun je eens kijken op de volgende site: tobiinmadeira.com

    Deze site heeft Tobi net helemaal vernieuwd en is erg mooi geworden met een hoop informatie. Anders kun je hem altijd mailen als je nog vragen hebt. Hij spreekt Engels. Wat het weer betreft kan het erg wisselend zijn. Fubchal is meestal wel warm en regelmatig zon. Ga je erop uit, dan kan het wisselend zijn. Temperatuurverschillen zijn er wel. Neem in ieder geval een lange broek, en een trui of vest mee en regenjack. Zeker als je op avontuur gaat met de auto het gebergte in.

    Maar we hopen dat jullie mooi weer hebben. Je kunt er niks van zeggen want het is in de hele wereld van slag. Wij hadden pech in april met het weer maar hebben wel genoten. Advies: Neem een goede zonnebrandcreme mee en smeer je altijd in ook als het bewolkt is.( minimaal factor 15) Je zit nl. dicht bij de evenaar.

    Heel veel plezier en geniet ervan. Overigens het boekje van de ANWB Madeira staat leuke info. in en er zit een duidelijke landkaart in van Madeira, zeker een aanrader.

  • chmeijer@msn.com

    Tja wij zijn er van 23 mei tot 2 juni geweest,in het platje waar wij zaten Antonio de Serra bij de golfbanen,hebben wij 3 uur zon gehad.

    De rest mist en regen 8 tot 13 graden.

    Terug op Schiphol voor het eerst de zonnebril weer op,helaas weinig van het eiland gezien.

    Nooit weer

    groetjes Cees Meijer

  • Esther

    Jammer Cees dat het weer slecht was. Ik heb al enige tijd geleden een vraag van jou beantwoord betreffende het weer. In dit bericht heb ik je uitgelegd/gewaarschuwd voor deze weersomstandigheden op de hoogvlakte Antonio de Serra. Dit is namelijk niet de meest zonnige plek op het eiland ivm de hoogte. Beschikte je niet over een huurauto?? Deze geeft je alle gelegenheid om het eiland te bekijken en er is genoeg te zien. Misschien was je voorbereiding voor deze reis niet helemaal compleet..??

  • chmeijer@msn.com

    Hoi Ester

    Ik had al in januari geboekt en kwam er pas later achter dat het wel een mooie plek was,maar niet de zonnigste gedeelte van het eiland is.

    Dat is dus mijn eigen schuld.

    Ja ,wij hadden gelijk van af het vliegveld een auto tot onze beschikking.

    Maar het was gewoon deze periode gewoon erg matig weer op het hele eiland.

    Ik kom zelf vaak op de Azoren en ook daar is het weer nooit stabiel in deze maanden.april,mei en juni.

    Maar wij hebben gewoon niet echt kunnen doen wat wij wilde,zoals de hoogvlakte goed bekijken,deze was konstant in de mist gehuld.

    Laat ik zo zeggen,wij hebben voor het mooie te veel in de auto moeten zitten en rijden ,om wat van het eiland te kunnen zien.

    Het eiland viel mij daardoor wat tegen,ook wel doordat wij misschien te veel verwend zijn op de Azoren,waar ik elk jaar wel een keer kom.

    Daar is toch nog wat rustiger en gemoedelijker dan op Madeira .

    vooral Floris,Faial,Sao Jorge,Pico en Sao Miguel zijn mooie eilanden.

    Maar het natuurlijk nergens mooi,als je bijna alleen maar regen en mist tegenkomt,ook thuis niet.

    Op het eiland hadden wij best wel een mooie casia,maar helaas werd de verwarming te wienig aan gezet,waardoor wij het ook s,avonds het eigenlijk altijd koud hadden,dus vaak met jas aan in de kamer een glas madeira gedronken.Ook gelijk 2 mooie schapenwollen vesten gekocht om niet aldoor met de jas aan in het huisje door te brengen. groetjes en iedereen op Madeira een goede en vooral een zonnige vakantie te gewenst Cees Meijer