Aanbieders wandelingen Madeira

  • Jordy Caris

    Hallo allemaal,

    In augustus gaan mijn vriendin en ik naar Madeira.

    Hier willen wij ook een of twee dagen wandelen in de natuur / levadas. Echter niet zonder begeleiding.

    Natuurlijk heb ik al op het internet gekeken naar verschillende aanbieders maar zie door de bomen het bos niet meer.

    We zijn op zoek naar een betrouwbare gids met wandelingen in het Pico Areiro, Pico Ruivo en Achada Do Teixeira gebied.

    Iemand ervaringen / tips / aanbevelingen m.b.t aanbieders (gidsen) ?

    Alvast bedankt.

    Groet,

    Jordy

  • Ingrid

    Hallo Jordy,

    Ik kom al een aantal jaren naar Madeira en het is voor mij en mijn man een Super eiland. Prachtige natuur, mooie cultuur, en lieve mensen. Er is van alles wat. Je gaat wel in hartje zomer dus de temperatuur kan aardig oplopen. Het ligt er ook een beetje aan waar je verblijft. Fiscaal is vaak het warmste, weinig wind (ligt in een baai) maar prachtige culturele stad. In het van de Anwb kun je veel info vinden.

    Je kunt ook eens naar info. vragen betreft een gids en evt. vervoer aan Tobi. Hij heeft een site met allerlei info foto's en links.

    Je kunt hem ook mailen. Tobi is een vriend van ons die we in madeira hebben leren kennen. Hij woont daar en spreekt Engels. Het is een zeer betrouwbaar adres.

    Zijn site is tobiinmadeira.com

    Ik wens je een fijn verblijf op Madeira en weet zeker dat je ervan zult genieten, ondanks de droge periode die ze daar hebben. Maar met wandelen, rondrijden zul je prachtige natuur/groen zien. Geniet ervan. Wil je me laten weten wat je ervaringen zijn? Zou ik erg leuk vinden. Vriendelijke groet Ingrid

  • Jordy Caris

    Hoi Ingrid,

    Het boekje van de ANWB hebben we inmiddels gekocht. Staat zeer nuttige en veel info in over Madeira & Porto Santo.

    Was eigenlijk op zoek naar een aanbieder die wandelingen verzorgen op the peaks. Weet niet of het verstandig is om te lopen (tocht van 11 - 13 km)

    Wij zijn twee jonge volwassenen (22 jaar), geen ervaring met lange wandelingen, hebben wel goede wandelschoenen en redelijke conditie.

    Aangezien wij niet weten wat het tempo zal zijn en de moeilijkheidsgraad van de wandeling, is het voor ons lastig beoordelen of wij die wandeling kunnen uitlopen zonder de rest van de vakantie last te hebben van blaren / vermoeide voeten e.d.

    Jij toevallig nog een tip?

    Bedankt voor je tips!

    Zal mijn ervaring hier zeker plaatsen.

    Groetjes,

    Jordy

  • Ingrid

    Hallo Jordy,

    Je verteld dat jullie graag willen wandelen. Ik weet dat je naar Pico Ruivo op zich niet echt een gids nodig hebt. Deze is goed te doen zonder gids.

    Je moet wel naar het beginpunt rijden via Santana.

    De andere 2 heb ik geen ervaring mee.

    Je kunt ook naar de 25 fontes (rabacal) of de grote grote fontijn. Deze zitten “dicht”bij elkaar. Ben alleen bij de grote geweest omdat ik ook niet getraind ben.

    Je hebt nog veel meer mooie plekken.

    Zorg altijd dat je een mobieltje bij je hebt, water (bubbels), zak chips (zout), warme trui, regenjas, vasseline, pleisters.

    Vasseline moet je op je drukpunten van je voeten smeren als je nog geen blaren hebt en anders op je blaren met een pleister erover.

    Als je terug bent de vochtblaren kapot prikken met een steriele naald, (paar gaatjes in je blaar zodat je het vocht eruit kunt laten lopen. Als je dit gedaan hebt smeer je vasseline erop en een pleister erover heen. Dan is je blaar zo weg.

    Bij de meeste wandelingen moet je wel met vervoer naar het punt waar je heen gaat hebben.

    Ik weet niet in welke plaats je verblijft. Ik had nog de site van Tobi opgeschreven, daar staat ook Caires taxi (Engels sprekend)bij mocht je vervoer nodig hebben (staat op Facebook). Die maken wel een mooie prijs als je zegt dat je dit via mij hebt. Ik kan je ook zijn nr. geven. Wat je wilt. Laat het maar weten.

    Ik kan nog wel veel meer vertellen over Madeira maar je mag het gezellig samen ontdekken.

    Zelf ga ik in september weer en heb er erg veel zin aan.

    Ik tel de weken al af.

    Succes Jordy en veel plezier met je vriendin in Madeira.

    Groetjes Ingrid

  • Jordy Caris

    Hoi Ingrid,

    Wederom weer bedankt voor de tips!

    We waren eerst van plan om met een gids (naturemeetings of iets soortgelijks) de tocht: pico ariero / pico ruivo te bewandelen.

    Echter denk ik toch dat wij hier vanaf zien en kiezen voor een iets minder intensieve tocht zoals 25 fontes.

    Aangezien ik vrij veel fotografeer en best vaak zou willen stoppen tijdens het wandelen, is het niet geschikt om met een grote(re) groep te wandelen.

    Denk dat het een beter idee is om ons door een taxi te laten brengen naar Pico Ariero in de vroege ochtend, daar zonsopkomst te bewonderen, wat te wandelen / foto's te maken en rond de middag weer terug te keren.

    Wij verblijven in Funchal in het Melia Madeira Mare hotel. Heb Caires Taxi al benaderd en als het goed is krijg ik deze week een mailtje met daarin een prijsopgave.

    Super bedankt!

    Jij ook veel plezier in september!

    Groetjes,

    Jordy

  • Ingrid H

    Hey Jordy,

    Wat leuk dat je dat hebt gedaan. En ik denk verstandig omdat jullie geen wandelaars zijn. Hij (Fedilio chauffeur} zijn vrouw heet Suzi spreken Engels en Portugees.

    Ik hoop dat jullie het erg naar je zin krijgen daar, ben heel benieuwd. Wij zitten altijd in Canico de Baixo hotel Four views Oasis. Daar staat vaak wat meer wind en is het voor mij beter uit te houden als de zon schijnt. !!!!!! Neem een minimale zonbescherming van factor 15 mee of hoger. De uv straling is daar erg heftig.

    Die 2 opties zijn zeker de moeite waard. Pico aurero en 25 fontijnen. Ik ken overigens alleen de grote fontijn daar is minder zware route. Ik zou ook naar het Oostpunt gaan, prachtig om foto's te maken, waait er vaak wel hard is mijn lievelingsplek. Bij helder weer kun je Porto Santo zien. Hier is het mooiste om in de middag heen te gaan ivm de zonstand en kleuren van de rotsen/gebergtes. en pak dan ook Pico do Fago mee, prachtig uitkijkpunt bij Machico en voor foto's. Weet je er is nog veel meer moois, maar ga maar lekker ontdekken. Wie weet wil je nog eens terug.

    Doe mijn vrienden de groeten en ik wens jullie heel veel plezier. Met Fedilio komt het helemaal goed. Dat weet ik zeker.

    Ciao ciao and Boa Viagem

  • thea

    Hoi wie van jullie is in december op madeira geweest,dat wilde we graag dit jaar doen,maar ben een beetje bang voor veel regen of te koud.

    Wie heeft antwoord?

  • Ingrid H

    Hallo Thea,

    Mijn man en ik zijn toevallig in 2011-2012 van eind december tot en met oud en nieuwjaar geweest voor 1 week.

    Het weer wat wij hadden was goed. Soms zon en soms bewolking. ( Canico de Baixo) ca. 18C.

    In Funchal was het rond de 20C.

    Wij vonden het heerlijk. Het is nl. het koele seizoen daar. Maar het kan ook warmer zijn in die tijd.

    Je kunt er niks van zeggen. De natuur is overal van slag.

    Ja, je kunt ook de pech hebben dat je regen hebt.

    Maar dat is bijna overal zo.

    Op Noord is het vochtiger en kouder.

    Een shirtje maar ook een warme trui zal ik wel meenemen.

    Wij zijn gewest omdat we oud en nieuw daar mee wilden maken.

    Dit vonden wij grandioos.

    Als je verder nog wat wilt weten hoor ik het graag.

    Succes en groetjes Ingrid

  • thea

    Hoi Ingrid bedankt voor je informatie laten we hopen dat wij dat ook treffen met het weer,want 20 graden in de winter is perfect.

    We willen ook een paar wandelingen doen dus ideaal.

    bedankt voor je bericht.

    thea

  • marcel

    wij gaan dit jaar voor de 3de keer met kerstmis en oud en nieuw,wij verblijven nu voor de tiende keer op madeira.

    weer is wisselvallig in die tijd ,van volop zon tot regen heel de dag,maar dan hebben wij liever regen bij +16 dan sneeuw bij -10.

    wij verblijven altijd in porto moniz dat is de noordkant.

    maar het is wel aanteraden om een auto te huren,heb je slecht weer aan de zuidkant dan is het aan de anderekant van de berg

    mooi. en andersom.

    veel plezier met je vakantie en als je info wil hoor ik het wel.

    groetjes marcel