Rondreis

  • Adiantum

    In mei gaan we voor de 1ste keer naar madeira. We gaan dit doen met een huurwagen en dit voor zeven dagen. Nu twijfelen we echter aan de overnachtingen. Blijven we beter op 1 plaats om van daaruit het eiland te verkennen? Of nemen we beter verschillende overnachtingsplaatsen? Welke komen dan hiervoor het meest in aanmerking?

  • Berry

    Ik kom al 20 jaar op Madeira. U kunt rustig op één vaste plek overnachten. Het eiland is klein (57 bij 22 km)

    en de (snel)wegen zijn goed. Veel tunnels zorgen voor korte verbindingen.

  • Adiantum

    En welke plek komt dan het beste in aanmerking?

  • piet0101

    Beste Adiantum,

    Wat een goede keus hebben jullie gemaakt om naar Madeira te gaan. Echt een fantastisch eiland met vriendelijke mensen en veel mooie plekjes. Sinds een aantal jaren gaan wij 2 keer per jaar naar Madeira. Wij verblijven altijd in Canico de Baixo, niet ver van het vliegveld en van Funchal. Onze vriend Tobi verblijft al een aantal jaren en weet alles over Madeira.

    Hij heeft een site met Prachtige foto's Tobiinmadeira.com, een site met nieuws over madeira http://www.madeiraislandnews.com/ en een site waar je van alles kunt vinden over vakantie op Madeira http://www.madeiraholidayproperties.com/#/canico/4562311939.

    Laat eens weten wat je ervan vindt. Tobi moet hier zijn boterham mee verdienen en wij proberen hem zoveel mogelijk te helpen . Graag willen wij dus weten wat jullie van zijn sites vinden.

    groet

  • Sabine

    Ik zou bovenstaande toch enigszins willen tegenspreken.

    Het klopt als Berry zegt dat de wegen en autosnelwegen goed zijn, maar als je Madeira echt wil ontdekken en beleven, dan blijf je zoveel mogelijk van deze snelweg af.

    Stel nu dat je in het Zuiden (regio Funchal of Canico) verblijft, en je wil de ganse kustweg in het Noorden verkennen, (dus van Machico, via Faial, Santana, Sao Jorge, Pont Delgade, Sao Vicente tot Porto Moniz), reken dan maar op een trip van ruim 3 uur !

    Wat blijft dan nog qua tijd over voor een mooie wandeling naar bvb. het dal van de Ribeira da Janela ?

    En rij je dan de volgende dag nog eens terug om een duik te nemen in de baden van Porto Moniz ?

    Natuurlijk kan je in iets minder dan een uur via de snelweg van Funchal naar Ribeira Brava, en dan via de tunnel naar Sao Vicente, maar wat heb je dan gezien ?

    Hetzelfde geldt als je de route langs de zuidkust neemt, met een stop in Camara de Lobos, Cabo Girao, Ribeira Brava, en even verpozen op het strand van Calheta.

    Of wat dacht je van 3 uur auto om eens heen en weer te rijden via Encumeada naar Paul da Serra en Rabacal ?

    Hoeveel zin heb je dan nog om een bijkomende wandeling van 2 uur te maken tot bij die prachtige watervallen ?

    Ik zie bij Rabacal heel vaak toeristenbussen stoppen. 50 Man op en af te bus, snel eens een blijk werpen op de canyon, en dan weer vooruit. Het laurissilva hebben ze dan van ver ook eens gezien.

    Als je naar Madeira reist hé, dan is het een unieke kans om midden in het oerwoud te komen zoals het voor de ijstijd ook aanwezig was in West-Europa. Dit woud kon enkel op Madeira blijven bestaan omwille van het warme klimaat. Bij zoiets moois blijf je stilstaan, en je rijdt er helemaal niet in ijltempo onderdoor via een tunnel of erlangs via een snelweg.

    (Allé, dat vind ik er van).

    Doe mij dus maar de rondreis met minstens 2 verblijfsplaatsen. (Zelf doen wij er altijd 4 of 5 bij een verblijf variëren van 10 tot 14 dagen).

    Dan rijden we van de ene verblijfplaats naar de andere via de toeristische route, en hebben we voldoende tijd af en toe eens stil te staan bij al het moois dat Madeira te bieden heeft.

    Minstens 2 locaties dus… eentje in het Zuiden (omgeving Funchal of Canico) en eentje in Porto Moniz.