Hoi Kitty,
Ik ga ook nog maar even een duit in het zakje doen. Ik hoor dat iedereen je boeken aanraadt die je zou kunnen kopen. Ik hoor echter niemand iets zeggen over de gevaren van het wandelen op Madeira. Het wordt sterk afgeraden om zonder deskundige begeleiding te gaan wandelen en al helemaal om alleen te gaan wandelen.
Madeira heeft een zogenaamd microklimaat. Dit betekent dat het soms bijvoorbeeld de hele dag zonnig en warm is in Funchal, terwijl het enkele kilometers verderop kan regenen.
Je hebt inmiddels het gevolg van extreme regenval gezien. Maar ook minder extreme regenval heeft bepaalde gevolgen die de gidsen weten. Zij kennen allen ins en outs van bepaalde wandelingen. De gevolgen die bepaalde soorten van weer kunnen hebben. Het kan bijvoorbeeld ook voorkomen dat je ineens in de wolken loopt en geen hand meer voor ogen ziet.
Ik sluit me dan ook aan bij de raad van hen die zeggen dat je beter georganiseerde wandelingen kan maken, zeker als het om de wat moeilijker wandelingen gaat.
En als je al alleen (of zonder begeleiding) gaat wandelen, maak dan bekend aan het hotel welke wandeling je gaat maken en wanneer je ongeveer verwacht terug te zijn. Zodat er in elk geval alarm kan worden geslagen als dingen niet volgens plan lopen.
Sorry, dit is wellicht niet wat je wil horen maar voorzichtigheid is echt geboden. Overigens kan ik je ook een particuliere gids aanbevelen. Verder zijn er een aantal bekende organisaties die wandelingen organiseren.
Veel plezier en doe voorzichtig!