madeira en de luchtwegen

• floris

Hi,

Ik wil graag madeira eens bezoeken en een paar excursies maken daar.

De temperatuur kan ik het gehele jaar wel hebben.

Ik heb echter copd/lichte astma.Ben vrij fit en fiets regelmatig etc, Volgend jaar

65 jaar,

Ik schrik echter een beetje van de berichten dat het op Madeira ook heel vochtig en klammig kan zijn.

Daar zal ik, als het lang duurt wel last van krijgen.

Wie kan er(misschien uit ervaring met copd) iets over vertellen en aan cq afraden??

mvg

floris

• Geralda

Beste Floris,

Wij zijn dit jaar 2 weken op Madeira geweest (juli/augustus) en hebben 2x door een laaghangende wolk gereden.

Eén keer wilden we een wandeling maken, maar er hing mist (of wolken) en dat vonden we wat minder. Een paar dagen later zijn we weer naar die plek gereden en hadden we een stralende zon. Onze ervaring is dat het een paar honderd meter hoger of lager totaal ander weer kan zijn.

M.vr.gr.,

Geralda

• Bart

Beste Floris,

Informatie over het klimaat op Madeira vind je o.a. via de volgende link:

www.landenweb.net, submenu Madeira > klimaat.

Onderaan de webpagina staat een tabel met daarbij de luchtvochtigheid (in Funchal).

Maar zoals Geralda al opmerkte: het weer op Madeira is zo onvoorspelbaar als………het weer.

De indicatie van de luchtvochtigheid in Funchal zegt eigenlijk bitter weinig over de omstandigheden elders op het eiland.

Zo klein als Madeira is, je kunt alle weertypes op 1 dag meemaken, afhankelijk van waar je bent of verblijft.

Hou er wel rekening mee dat Madeira stijl oprijst uit de oceaan en dat wandelen behoorlijk inspannend kan zijn, maar mocht je besluiten te gaan: daar zul je geen spijt van krijgen, Madeira is echt prachtig !

Met vriendelijke groet,

Bart